Skip to main content

“Met TommyTomato S’kool geven we kinderen de basis van gezonde voeding mee”

Marije (links) en Nancy (rechts) zijn samen het brein achter TommyTomato S’kool: de allerleukste voedingseducatie voor kinderen op de basisschool. Zelf weten ze alles over gezonde voeding én hoe je kinderen hier enthousiast voor maakt. Wat drijft deze dames en hoe krijgen zij kinderen zover dat ze met plezier gezonde keuzes maken?

Kun je kort vertellen wat TommyTomato S’kool inhoudt?

Marije: “Met S’kool geven we kinderen de beste basis mee over gezonde voeding. Dat doen we in de vorm van een lespakket waar leerkrachten zelf makkelijk mee aan de slag kunnen, maar ook met gastlessen of themadagen. Kinderen leren bij ons spelenderwijs hoe hun lichaam werkt en welke voeding het nodig heeft om zich goed te voelen. We leggen niks op, maar leggen uit waarom iets gezond is of niet. Na de lessen kunnen kinderen zelfstandig bewuste keuzes maken.”

Hoe kwamen jullie op dit idee?

Nancy: “We leerden elkaar kennen als collega’s bij een gezonde bedrijfscateraar. Het was onze missie om de bedrijfskantine gezonder te maken, maar we stuitten op veel weerstand. Toen we een keer een vegaburger aanboden, gingen medewerkers uit protest naar Loetje om biefstuk te eten. We werden daar diep ongelukkig van. Waar doe je het dan voor?”

Marije: “’Hadden we maar op school geleerd wat gezond eten is’, zeiden we tegen elkaar. En toen klikte het: ‘Laten wij dat gaan doen!’ Volwassenen veranderen is supermoeilijk, maar kinderen staan overal voor open. En 85 procent van de kennis in een volwassen brein is in de basisschooltijd ingeprent. Alles wat je kinderen nu meegeeft, nemen ze dus mee hun volwassen leven in.”

Dus jullie leren kinderen wat gezond eten is. Vinden ze dat niet oersaai?

Marije: “Bij gezond denken mensen aan ‘vies’, ‘stom’, ‘dat moet’ en strijd aan tafel. Maar het kan ook heel leuk zijn. Wij verpakken de theorie op een speelse manier en laten kinderen zo veel mogelijk ervaren en doen. Met spelletjes, opdrachten en wedstrijdjes leren kinderen spelenderwijs wat voeding doet voor je lichaam.”

Nancy: “We zeggen niet: ‘dit mag wel en dat niet’, maar we leggen uit wat er met je lichaam gebeurt als je de hele dag door suiker eet. We leren kinderen zelf na te denken: Wat heeft mijn lijf nodig? Hoe herken ik het als iets niet goed voor me is?”

Spelenderwijs leren, hoe ziet dat eruit?

Nancy: “Met groep zes had ik het laatst over suikers. Wat is het verschil tussen suikers in een appel en suikers in een taartje? Dat taartje is veel lekkerder dan die appel, maar de appel is gezonder. Dat is geen motivatie voor een kind. Maar leg je uit dat het machientje in hun lijf gaat haperen, dat ze somber of moe worden, dat snappen ze wel. De suikerdip herkennen alle kinderen, daar schrik ik steeds een beetje van. Nu weten ze dat hun lijf dan niet blij is.”

“Toen gingen we scheuren en knippen uit supermarktfolders, dat vinden kinderen geweldig. We maakten posters die de theorie tot leven brachten. Zo kwamen er allemaal vragen omhoog: ‘Op deze muesli staat ‘geen suiker toegevoegd’, aan welke kant moet die?’ Kinderen zijn heel nieuwsgierig. Ze willen alles begrijpen.”

Waar gaan de lessen van TommyTomato S’kool nog meer over?

Marije: “We hebben het over het waarom van groente. Elke kleur groente heeft een eigen superkracht, wat doet die aubergine nou voor je lichaam? En bloemkool? We hebben het ook over suikers, vetten en eiwitten. In de bovenbouw gaan we etiketten lezen, zodat kinderen in de supermarkt zelf bewuste keuzes kunnen maken. En de reis van mond tot kont mogen we niet vergeten, die is ook heel leuk en belangrijk.”

Nancy: “Laatst vertelde een jongetje dat hij in de middag altijd buikpijn had. Hij dacht dat dat normaal was en was onder de indruk dat buikpijn een signaal van zijn lichaam was. Toen we vroegen wat hij at, bleek het vooral wit brood met chocopasta of leverpastei te zijn. Hij kreeg veel te weinig groenten en vezels binnen. Zijn lichaam wilde wel poep maken, maar kon dat niet.”

Wat willen jullie met TommyTomato S’kool bereiken?

Marije: “Wij willen alle basisschoolkinderen de basis van gezonde voeding meegeven. Hoe werkt m’n lijf en welke voeding hoort daarbij? Het liefst zouden we willen dat dit vast in het curriculum zit, zodat alle kinderen voedselvaardig worden en zelfstandig beredeneerde keuzes kunnen maken.

Nancy: “We merken dat scholen in welgestelde wijken vaak zeggen: ‘We hebben dat niet nodig. Er is hier weinig overgewicht.’ Voeding wordt pas ingezet als het te laat is. Maar elk kind moet toch weten hoe het voor zichzelf kan zorgen?”

Heb je nog tips voor ouders die hun kinderen gezonder willen laten eten?

Nancy: “De belangrijkste tip die we hebben, is dat je het groentemoment over de hele dag verspreidt. In Nederland wachten we daarmee tot het avondeten, maar 150 gram groente is best veel. Kinderen hebben ’s avonds wel honger, maar ze zijn ook moe.”

Marije: “En doe vooral niet te spastisch over gezond eten. Je wilt niet dat je kind leert dat gezond eten niet leuk is. Doe je als ouder weleens vliegtuiggeluidjes bij patatjes? Nee toch? Bij groente is dat ook helemaal niet nodig. Ook taalgebruik is belangrijk. Als je vraagt: ‘Wil je wat lekkers?’ Dan kun je snoep, koek of chips geven. Maar net zo goed worteltjes of tomaatjes.”

Nancy vult aan: “Mijn baby heeft vanmorgen soep gegeten. Dat vindt hij heel normaal, want ik doe er normaal over.”

Meer lezen over TommyTomato S’kool? Dat kan hier!

Ken je die dames ergens van? Dat kan! Marije en Nancy zijnook oprichters van Vitakidz.