Helemaal zelf een gezonde en lekkere maaltijd klaarmaken, dat leren de leerlingen met onze Soeperchefs. Onder begeleiding leren de leerlingen zelfstandig koken, proeven en samenwerking, en doen ze kennis op over het maken van gezonde voedingskeuzes. Zo leren de leerlingen een van de belangrijkste dingen richting zelfredzaamheid: zichzelf goed voeden.
Wij zorgen voor alle keukenmaterialen, kookplaten, verse ingrediënten en de begeleiding. Het enige wat je nodig hebt is wat ruimte en een paar stroompunten!
Samenwerken centraal!
Samenwerken staat centraal tijdens het koken: leerlingen snijden, wegen, bakken en meten samen, zodat ze in samenwerking een heerlijke, gezonde maaltijd bereiden. Ze leren van en met elkaar, waarbij communicatie en teamwork essentieel zijn. Ook zorgen ze er samen voor dat de werkplek netjes blijft.
Zelfgemaakt smaakt beter
Zelf iets maken wekt trots en nieuwsgierigheid. Ook wie denkt iets niet te lusten, proeft vaak toch, omdat het zelf is klaargemaakt. Zo ontstaat spelenderwijs meer openheid voor gezond eten.
SoeperChef Bastiaan vertelt
Waarom kiezen voor een kookles op school?
In onze kooklessen verbinden we de theorie en de praktijk om zo samen tot een zelfbereide gezonde maaltijd te komen. Ook zorgt de kookles voor een betekenisvolle ervaring die leerlingen voorbereidt op een gezonde, zelfstandige en zelfredzame toekomst.
We bespreken wat we gaan doen: we nemen het recept door, verdelen taken en bespreken veiligheid. Ook bespreken we wat voeding voor hun lichaam doet en hoe ons lichaam eten omzet in poep.
2. Voorbereiding
Kinderen krijgen een eigen koksmuts waarop ze hun naam schrijven. Dan trekken we een schort aan, gaan we handen wassen en kunnen we beginnen.
3. Aan de slag
Elk recept is in taken verdeeld. Per koppel of drietal voeren de kinderen de taak uit. Als iedereen klaar is, gaan we aan tafel.
4. Samen proeven
De kinderen vertellen elkaar welke taak ze hebben uitgevoerd en we voegen alles samen tot één gerecht. Dan is het tijd om te proeven. Hebben we het goed gemaakt? Hoe proeven we ook alweer? En wat doet dit eten met ons fabriekje van binnen?
5. Opruimen
Afwassen, opruimen en klaarzetten voor de volgende groep.
6. Bakje mee naar huis
Aan het eind van de dag krijgen alle kinderen een deel van wat overblijft mee in een papieren meeneembakje. Zo kan familie ook meegenieten.
Speciale les voor kleuters
Kleuters ontdekken hoe leuk en lekker gezond eten kan zijn. In deze interactieve les bereiden we met de hele klas een kleurrijk gerecht – vaak koud of deels al voorbereid door de leerkracht, zoals een groentetaartje, gazpacho of een regenboogwrap.
Afhankelijk van het lesmoment en de groepsdynamiek mogen leerlingen soms zelf onder begeleiding eenvoudige snijwerkjes doen. Dit gebeurt altijd veilig, met één of twee leerlingen tegelijk onder toezicht van de Soeperchef.
Tijdens het klaarmaken praten we over voeding: waarom is het goed om veel kleuren op je bord te hebben? Wat doet voeding met je lichaam? En hoe kun je nieuwe smaken leren waarderen?
SoeperChefs op jouw school
Praktische zaken
Inclusief:
Ingrediënten
Kookgerei
Schorten en koksmutsen
Receptenboekjes
Papieren bakjes voor mee naar huis
Het enige wat vanuit school nodig is:
Watertoe- en afvoer
Tafel van minimaal 3 strekkende meter
Stroompunt(en) voor inductiekookplaten
Vaardigheden opdoen voor het leven
Tijdens de kooklessen leren leerlingen veel meer dan alleen een recept volgen. Ze oefenen met samenwerken, communiceren en plannen. Ook komen er belangrijke praktische vaardigheden aan bod: afmeten, wegen en rekenen met eenheden. Daarnaast werken ze aan begrijpend lezen, logisch denken en het herkennen van smaken. Ze leren proeven, ontdekken wat ze lekker vinden en dat smaken soms tijd nodig hebben.
Het belangrijkste? Ze leren bewuste keuzes te maken die bijdragen aan een gezonde leefstijl – nu én later.
Rapportcijfers
Om dit cijfer te verhogen zouden zij de kookles vaker willen krijgen
Wil jij bij ons werken? We groeien hard en zijn op zoek naar collega-SoeperChefs! Bel: 023-205 22 92 of mail naar info@tommytomato-educatie.nl
Kids & leerkrachten
Wat anderen over ons zeggen
“Ik zou willen dat alle kinderen in Nederland dit kunnen ervaren.”
Teun, directeur van de Driemaster
“Ik vind de pasta pesto nu veel lekkerder”
Max, leerling
“Ineens hadden de kinderen plezier in rekenen”
Juf Chantal, Wilhelminaschool
Cookies
We gebruiken cookies om onze website goed te laten functioneren. En om te zien hoe mensen (anoniem) onze website gebruiken. Functionele en analytische cookies dus. Verder niks.