Skip to main content

“Mijn kind lust geen groente” Wedden van wel? Met deze 11 praktische tips lukt het!

Als jouw kind geen groente lust, dan ben je niet de enige. Veel kinderen gaan door een fase waarin ze groente niet lekker vinden. Frustrerend, want je wilt graag dat je kind voldoende vitaminen binnenkrijgt. Vaak wordt het ofwel ruzie aan tafel of ouders leggen zich erbij neer en het kind eet de groente niet meer. Wat nou als er een derde optie is, waarbij je kind leert proeven én de sfeer aan tafel gezellig blijft?

First things first. Wat is eigenlijk een goede eter? Iemand die z’n bord leeg eet? Of is het een kind dat gezellig meedoet aan tafel en van alles wat proeft? Wij gaan voor het laatste. Groente eten is een vaardigheid die kinderen kunnen leren, net zoals lezen en rekenen. Bij het ene kind komt het vanzelf, het andere moet wat meer oefenen. Met deze 11 tips gaat het ook jullie lukken!

1. Geef niet te snel op

Een nieuwe smaak leren waarderen kost tijd en herhaling: zeker 10 tot 15 keer. Raak dus niet ontmoedigd als je kind na vijf keer proeven nog steeds z’n rode kool niet opeet. Dat is heel normaal. Blijf die rode kool gewoon regelmatig aanbieden. De aanhouder wint!

2. Verruim je definitie van proeven

Proeven is veel meer dan een hap nemen. Voor kinderen is alles nog een ontdekking: hoe ziet het eruit? Hoe ruikt het? Hoe voelt het? Wat voor structuur heeft het? Wat gebeurt er als ik erop kauw? In het smaakavontuur van TommyTomato begint proeven bij kijken en ruiken. En ook uitspugen mag. Zo durven alle kinderen mee te doen, kunnen ze zelf het tempo bepalen en wordt het proeven een positieve ervaring. Dat moedigt aan om volgende keer nog iets te proberen.

3. Benadruk wat goed gaat

Als je kind proeven als iets positiefs ervaart, verdwijnt de weerstand. Als ouder kun je hierin bijdragen door te benoemen op wat je kind wél doet, in plaats van te focussen op wat er niet goed gaat: “Fijn dat je het hebt geprobeerd”, bijvoorbeeld, als je kind een hap worteltjes uitspuugt.

4. Laat het toetje erbuiten

“Als je je groente opeet, krijg je een toetje”, heb jij dat weleens gezegd? Geen probleem, maar probeer dat niet meer te doen. Experts adviseren om proeven niet te koppelen aan straf of beloning, omdat je er daarmee een groot ding van maakt. Proeven moet vanzelfsprekend zijn. Daarnaast zeg je met zo’n zinnetje eigenlijk: “Als je het vieze op hebt, mag je wat lekkers”, en daarmee bevestig je de negatieve overtuiging van je kind.

5. Niet dwingen

Je kind dwingen om zijn of haar bord leeg te eten is volgens experts geen goed idee. Het wekt weerstand op bij je kind, maakt de sfeer rond proeven negatief en daardoor is je kind steeds minder bereid om te proberen.

6. Wees consequent

Duidelijkheid is iets anders dan negativiteit. Kinderen hebben behoefte aan duidelijkheid, dus maak heldere afspraken over het eten. Spreek bijvoorbeeld af dat kinderen eten mogen laten staan, maar dat je niets anders voor ze gaat koken. Zo heeft je kind een keus, maar zijn de consequenties van die keus (honger of niet) ook voor het kind. Het is belangrijk dat je samen als ouders dezelfde lijn trekt, hoe lastig het soms ook is. De volgende keer maakt je kind misschien een andere keuze.

7. Eén om te eten, één om te proeven

Ben je bang dat je kind te weinig binnenkrijgt als je eten op tafel zet dat hij of zij niet lust? Dan kan het helpen om twee soorten groente aan te bieden. Eentje die er wel in gaat en eentje die nog wennen is. Ook hier geldt: laat je kind op eigen tempo proeven en blijf positief.

8. Maak het minder spannend

Een hele berg boontjes kan ontmoedigend zijn voor je kind. Gaat het nog niet vanzelf? Houd de porties die je aanbiedt dan klein. Kijk ook eens of het lukt om anders over eten te praten dan in termen van ‘lekker of niet lekker’. Je kunt vragen hoe iets smaakt (zoet, zuur, bitter, zout?), welke kleuren je ziet, hoe de structuur aanvoelt en waar het op lijkt. Ook dat kan je kind helpen om het proeven minder spannend te maken.

9. Bereid het eens anders

Zeg eens eerlijk: jij vond de doodgekookte spruitjes bij oma toch ook niet te pruimen, maar als je ze zelf wokt juist hartstikke lekker? De bereiding kan alle verschil maken. De een houdt van puree, de ander van een krokantje. Bereid groente eens in de oven of de wok, zodat ze knapperig blijven. Of verstop ze in soepen en sauzen. Aardappel-pastinaakpuree gaat er misschien wel in. Of wat dacht je van pasta met broccolisaus en zoete aardappelfrites?

Mooie moes met puree

10. Presenteer het kindvriendelijk

Als je er de tijd voor hebt, kun je groenten in een leuke vorm aanbieden. Een courgettebootje, bijvoorbeeld, of een gezichtje. Ook een kort verhaaltje kan helpen. Zo zei TommyTomato-oprichter Bas tegen de klasgenootjes van z’n dochters: “Wist je dat je supersterk wordt van paprika? Niet te veel van eten, hoor, dan word je veel te sterk!” Wat denk je? Binnen een paar minuten was alle paprika op.

11. Laat je kinderen meedoen

Ga samen boodschappen doen en laat je kind de groenten halen. Heb je een moestuin of kweekbak? Laat je kind dan helpen of eigen plantjes kweken. Ook samen koken kan hartstikke leuk zijn. Natuurlijk kost het wat meer tijd, maar we zien vaak dat kinderen meer bereid zijn om te proeven als ze bij het hele proces rondom het eten betrokken zijn. We organiseren daarom ook kooklessen op scholen met onze Soeperchefs.

Bonustip: monkey see, monkey do

Kids hebben echt meer door dan je denkt. Ze houden alles in de gaten en zuigen wat jij doet als een spons in zich op. Jij bent hun Grote Voorbeeld! Zien eten doet eten. Dus welke groente kun je zelf nog leren eten?

We hopen we je met deze blog op ideeën te hebben gebracht en wensen je een fijne sfeer aan tafel toe! Merk je verandering na deze tips? Laat het weten, vinden we soeper!