Skip to main content

Onderzoek met TommyTomato-lunch: wat doet groente eten op school met kinderen?

Kokkerelli en de Universiteit Maastricht doen onderzoek naar groentelunches op basisscholen in Noord-Limburg. Ze kijken onder meer of de houding van kinderen ten opzichte van groente verandert als ze bij de schoollunch groente eten. TommyTomato voorziet de geselecteerde scholen van een lekkere maaltijd die barst van de groenten.

Onder leiding van PhD-student Ilse van Lier meten de onderzoekers hoe lekker kinderen de lunch vinden en hoeveel groente kinderen eten. Bovendien kijken ze of de lunch effect heeft op het eetgedrag thuis. Leren kinderen bijvoorbeeld op school groenten eten die er thuis niet in gaan?

kind lust geen groente

Groente eten kun je leren

Groente leren eten is geen overbodige luxe voor Nederlandse kinderen. Weinig kids hebben een gezond eetpatroon en het overgewicht neemt toe. Groenten bevatten veel vezels, vitamines en mineralen. Die vezels zorgen voor een langer vol gevoel en een geleidelijke afgifte van energie. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren op school.

Bas Turk, medeoprichter van TommyTomato, juicht het onderzoek toe. “Groente eten is een vaardigheid, net als lezen en rekenen. Elk kind kan het leren, maar niet elk kind krijgt de kans om te oefenen. Met de groentelunch in de klas creëer je die kans, zonder dwingende ogen van ouders. Kinderen trekken elkaar mee, want als al jouw vriendjes broccoli eten, dan wil jij ook meedoen.”

Tools om voor jezelf te zorgen

Volgens de onderzoekers weten kinderen vaak niet waar voeding vandaan komt en wat het met je doet. Het is dus belangrijk dat ze daar op school over leren. Wageningen Universiteit ontwikkelde lesmateriaal voor de deelnemende basisscholen. Korte lessen van vijf à tien minuten, waarin de kinderen vlak voor de lunch aan de slag gaan met vragen en opdrachten.

Ook Bas van TommyTomato ziet dat educatie een belangrijk onderdeel van het verhaal is: “Het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen groenten lekkerder vinden als ze hebben geleerd hoe ze groeien en hoe je ze bereidt. Daarom hebben wij S’kool en SoeperChefs opgezet: voedingseducatie en kookles in de klas.”

Volgens Bas moet gezond eten van het stoffige imago af. “Je moet tot de verbeelding van kinderen spreken. Niet zeggen: ‘Dit is gezond en dat niet’, maar uitleggen dat elke kleur groente een eigen superkracht heeft. We praten over de reis die voeding maakt van je mond tot je kont. En in de kookles mogen kinderen helemaal zelfstandig iets lekkers maken. Zo geven we ze alle tools om goed voor zichzelf te kunnen zorgen. ”

reis van mond tot kont

Wordt de groentelunch de standaard?

Terug naar het onderzoek. Kokkerelli hoopt op een succesvolle pilot en groen licht om dit initiatief verder op te schalen. Uiteindelijk moet de warme groentelunch een standaard schoollunch worden op basisscholen in heel Nederland.

Van dat idee wordt Bas blij. Hij vindt het hoog tijd voor een groenterevolutie. “In Nederland bewaren we groenten voor het avondeten. Dat maakt het moeilijk om je dagelijkse portie binnen te krijgen. Weeg maar eens tweehonderd gram af en leg het op je bord. Het is meer dan je denkt. Daarom moeten we al eerder op de dag een groentemoment inlassen. Weg met de boterham, leve de groentelunch!”

Als het aan Bas ligt, maken we van alle kinderen in Nederland groente-eters voor het leven. “Als kinderen groenten leren eten en het belang daarvan inzien, hebben ze een sterke basis voor de rest van hun leven. Plant een zaadje, oogst een gezonde generatie.”

Erik en Bas TommyTomato

TommyTomato-oprichters Erik (links) en Bas (rechts) 

Meer weten over het onderzoek? Lees het hier.