
Onze impact
Noem het maatschappelijk verantwoord of noem het sociaal ondernemen: wij willen gewoon impact maken. Door zoveel mogelijk kinderen groente te leren eten én door de manier waarop we werken:
Wit-lof!
Met liefde betekent dat. Klinkt zoetsappig, is het niet. Gewoon, rekening houden met anderen en de wereld om ons heen. Lees hieronder hoe wij dat zien.
Hierop maken wij impact
Impact op de toekomst van kinderen
Onze missie is: alle kinderen groente-eters voor het leven maken. Ze leren groente waarderen, hoe je gezonde keuzes maakt, koken en moestuinieren. Kortom: de basis voor een gezonde levensstijl. Daarnaast helpt onze groentelunch kinderen om zich te concentreren en beter te presteren op school. Zo draagt TommyTomato bij aan hun toekomst.

109% positieve impact per euro!
Social Handprint heeft onze impact berekend. En wat blijkt? In 2024 maakten wij 109 procent impact per euro omzet. Dat betekent dat we de maatschappij meer opleveren dan we kosten. Is dat bijzonder? Jazeker! Want mooie bedrijven als Tony’s Chocolonely en Dopper maken tussen de 40 en 60 procent impact per euro. Wij dus dubbel zoveel!
Hoe maken we die impact?
Kinderen lunchen gratis
Gezond eten moet voor elk kind toegankelijk zijn, ook als ouders dat niet kunnen betalen. Sponsors en eigen verdienmodellen zorgen ervoor dat we elk kind op de basisschool van een groentelunch kunnen voorzien.
Lunches bezorgd
In het jaar 2024 hebben we bijna 2 miljoen lunches bezorgd op basisscholen.
Groente-eters voor het leven
Ruim 31.000 kinderen eten elke week onze groentelunch en dat aantal groeit met de dag.
Springplank-werkplekken
Onze Hub Champions staan voor dag en dauw op om de maaltijden op te warmen. Ze konden eerder geen baan vinden, bijvoorbeeld omdat ze onze taal niet spreken of een cognitieve uitdaging hebben. Bij ons zijn ze welkom-kommer! En als ze verder willen groeien, ook top.
Health Angels
Ruim 140 blakende Health Angels laten zien dat je ook na je pensioen nog ontzettend belangrijk werk kan doen. Zij brengen de lunches rond op basisscholen en beleven daar veel plezier aan. Ze hebben leuk contact met de kinderen en hun collega’s, blijven fit en zijn werkelijk onmisbaar voor ons bedrijf.
Kinderen kregen kookles
Onze SoeperChef leerde 15.000 kinderen om helemaal zelf een gezonde maaltijd te bereiden. Hiervoor werd 5.000 kilo groente gesneden. En er werden maar 25 pleisters geplakt!

EY Social Impact Award
TommyTomato-oprichters Bas Turk en Erik van der Plas hebben de EY Social Impact Award gewonnen! Dit is dé prijs voor het bedrijf dat bijdraagt aan een duurzamere, sociaal rechtvaardigere samenleving.
Tussen alle andere impactmakers in Nederland koos EY ons uit, omdat wij thema’s aanpakken die nu erg belangrijk zijn, zoals gezondheid, kansenongelijkheid en klimaat. Zoals je op de foto ziet, zijn we heel trots dat ons harde werk gezien wordt!
Sociale onderneming
Om onszelf scherp te houden, is TommyTomato geregistreerd bij de Code Sociale Ondernemingen. Zij letten erop dat we voldoen aan strenge eisen rondom verantwoord ondernemen. Hoe we met mensen en het milieu omgaan, bijvoorbeeld.
Impact maken komt eerst, financiële winst daarna. Onze aandeelhouders zijn dienend aan de missie, zodat we beslissingen kunnen maken die goed zijn voor de lange termijn. Momenteel maken we nog geen winst, maar voor als het zover is, hebben we alvast een maximum vastgesteld. De rest vloeit terug in de schoollunch.
