
Student Rinze (19) kreeg vrij baan om zijn stageproject realiteit te maken
Rinze Nauta is negentien jaar en één van de jongste medewerkers bij TommyTomato. Samen met zijn medestudenten bedacht hij het TommyVersum: een wereld waarin groenten leven. Hij vond het zo leuk, dat hij zijn bijbaan in de horeca verruilde voor een plek op de marketingafdeling. Daar verdiept hij zich in Google Analytics en hoopt hij nog lang te blijven.
Hoe ben je bij TommyTomato gekomen?
Ik studeer creative business aan de InHolland Haarlem. Als onderdeel van de studie moet je met een groepje een opdracht doen voor een bedrijf. Van tevoren was TommyTomato niet onze favoriet, maar toen we Erik hadden gesproken op de bedrijvenbeurs, stond hij met stip op één. En gelukkig zag Erik ons ook zitten.
Wat was de opdracht?
Oorspronkelijk moesten wij uitzoeken hoe TommyTomato ouders beter kon bereiken. Maar ouders lezen hun e-mail slecht, ze gaan vooral op hun kinderen af. Als die enthousiast zijn, dan praten ze er thuis wel over. Dus veranderde de vraag: hoe maken we kinderen nog enthousiaster? Toen hebben we een spel met verzamelkaarten bedacht. En het TommyVersum.
Het TommyVersum?
De Soeperhelden bestonden al: verschillende groenten met elk een eigen superkracht. Maar er was nog geen wereld waarin ze die krachten konden inzetten. Het TommyVersum is die wereld. We bedachten een kaartspel, waarbij Soeperhelden het opnemen tegen Soeperschurken. Kinderen leren daarmee spelenderwijs waar elke soort groente goed voor is.
Leuk idee. Jammer dat het altijd bij theorie blijft hè, met school?
Nou, dat is niet zo. Bas en Erik waren zo enthousiast, dat we het écht mochten uitwerken. Uiteindelijk heeft mijn medestudent Ivo de kaarten ontworpen. En de spelregels hebben we samen bedacht. Elke week kwamen we langs op kantoor en kregen we feedback op onze voortgang.
Dus het spel komt er echt?
Ja, over een paar weken gaan we het testen. Verder hebben we een strip en een happertje gemaakt. Het afgelopen halfjaar heb ik hier parttime gewerkt om het TommyVersum verder te brengen. Het ontwerpen, het drukken, de communicatie eromheen.
Dus kinderen spelen nu met jullie idee. Hoe voelt dat?
Heel gek, absurd bijna.
Je opdracht zit erop, wat nu?
Nu loop ik fulltime stage op de marketingafdeling. Ik duik in Google Analytics en wil helpen aan de achterkant van de marketing. Leren over structuur, kosten en baten en dat soort dingen. TommyTomato is een snelgroeiend bedrijf, dus er is altijd genoeg te doen.
Waarom blijf je plakken? Wat vind je hier zo leuk?
Dat ik zoveel ruimte en verantwoordelijkheid heb gekregen. Wie laat nou een student van negentien jaar zo’n project oppakken en gelooft er ook nog eens echt in? Ik waardeer het heel erg.
Los van mij vind ik de missie heel mooi. En ben ik blij dat het eten ook echt lekker is. Als ik vertel over TommyTomato, doe ik dat met overtuiging. Dan is er nog de kruising tussen maatschappelijk en commercieel. Je laat meer kinderen groente eten als je de conversie omhoog krijgt. Dat vind ik leuk.
En leer je ook nog wat?
Ik leer in een hoge versnelling! Ik had bijvoorbeeld nog nooit een offerte aangevraagd of gepresenteerd voor een klant. Ook leer ik om niet alles zelf op te pikken en uit te werken, maar specialisten in te schakelen.
Zou je andere jongeren aanraden zoiets te doen als jij nu?
Honderd procent. Het is gewoon een heel coole kans om je te ontwikkelen. Het staat goed op je CV. In de horeca werd niet geluisterd naar mijn ideeën. Hier wel. Als je de mogelijkheid hebt: ga er volledig voor! Werk je idee uit, maak het zo tastbaar mogelijk. Dan kunnen er mooie dingen gebeuren. Als ik bij TommyTomato mag blijven, ben ik zeker van plan om dat te doen.
Wil je meer leden van Team Tommy leren kennen?
- Jordi is pas 25 en Operationeel Manager
- Ellen bedenkt de recepten voor TommyTomato
- Bastiaan ging van sterrenchef naar SoeperChef
- Marije en Nancy maken leren over gezonde voeding leuk
- De ervaring van de 76-jarige Seppl komt geweldig van pas.